Als het gebruikelijke gesprek niet werkt


Waarom doen medewerkers niet wat gezond voor hen is en moet jouw boodschap steeds herhalen? Hoe meer je hen probeert te overtuigen, hoe harder de hakken in het zand gaan. Als overtuigen niet helpt, wat dan wel?

Een ezel gaat pas vooruit als je hem aan zijn staart trekt. Bij je medewerker werkt dat net zo. Geen wonder dat steeds harder sjorren om je gesprekspartner mee te krijgen niet werkt.

Jij weet als geen ander wat medewerkers moeten doen om gezond te blijven. Daarin sturen of begeleiden is jouw taak. Je legt uit, adviseert, overtuigt en herhaalt je boodschap in verschillende toonaarden. En misschien onderdruk je stiekem de neiging je gesprekspartner eens goed door elkaar te schudden of te gaan bulderen.

Dat is hard werken! Maar voor en goed doel, want je gunt je medewerkers dat het goed met hen gaat.

Als iemand niet in actie komt, ligt dat niet aan je uitleg of de onderbouwing van je advies. Met jouw kennis en ervaring mag je erop vertrouwen dat die inhoud wel goed zit. Misschien is er iets anders nodig.

Wat zou er gebeuren als je weigert te helpen, tegendraadse adviezen geeft en stopt met overtuigen? Lekker achterover zitten, humor en warmte in jezelf wakker maken en overschakelen op de provocatieve stijl.

Meestal lukt het dan wel! Je gesprekspartner wordt zich bewust dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn gezondheid. Dat hij in actie moet komen omdat hij wél risico loopt. Hij merkt dat slachtoffergedrag hem niet helpt, best kinderachtig is, en neemt zelf de regie over zijn gedrag.

Met humor, je gesprekspartner liefdevol uitdagen tot ander gedrag, ben je benieuwd hoe dat gaat?

In de online introductieworkshop en leergang Met Provocatie naar Motivatie kun je kennismaken met de provocatieve stijl en beter worden in het provocatieve gesprek.
Voor leiders, Hr en Arbo-professionals en iedereen die met medewerkers gesprekken voert over gezondheid, inzetbaarheid en leefstijl.
Je bent van harte welkom.

Wil je meedoen of meer weten?