Met tegendraadse adviezen je medewerker de goede kant op helpen

Vind je het ook zo zonde wanneer jouw goede adviezen niet worden opgevolgd?

Je gunt je medewerker dat het goed met hem gaat en ziet wat ervoor nodig is om gezond en inzetbaar te blijven. Wat maakt het zo lastig mensen te bewegen tot gezond gedrag?

Dat je medewerker niet in actie komt, ligt niet aan de inhoud van je advies. Want dat is je vak. Het is niet voor niets jouw taak om gezond werkgedrag te bevorderen of aan te sturen.
Hoe lukt het mensen om gezondheid belangrijk te vinden en tegelijk ongezond te doen?

Het kan zijn dat iemand nog een ander, tegenstrijdig belang heeft. Bijvoorbeeld:

  • afvallen, maar ook genieten van lekker eten;
  • beeldschermpauzes nemen, maar ook die klus op tijd afkrijgen;
  • de tijd nemen om je bureaustoel goed in te stellen, maar ook direct aan het werk willen.

Je gesprekspartner wipwapt tussen beide belangen en is niet bezorgd, bang of gemotiveerd genoeg om één kant te kiezen en daarvoor te gaan.

In het provocatieve gesprek test je iemands motivatie en wakkert die aan. Bijvoorbeeld door het probleem te ontkennen: ‘Jij zegt dat […] een probleem is. Maar dat is toch juist goed, want…’

Heeft iemand klachten omdat hij te weinig pauzes neemt? Bagatelliseer de klachten en moedig hem liefdevol en met humor aan om nog langer door te werken. Bedenk absurde hulpmiddelen waarmee hij ondanks de pijn toch door kan gaan en schets de dramatische gevolgen als hij ineens pauzes gaat nemen.

De kans is groot dat je gesprekspartner in verzet komt en het absurde van zijn eigen gedrag gaat inzien. Hij kan denken: ‘Misschien best raar te verwachten dat ik ongestraft uren achter dat beeldscherm kan zitten. Hoezo kan ik niet eens pauze nemen?’

Pleit je in je advies voor het één dan beseft je medewerker dat hij het andere kwijtraakt. Hoe meer jij het belang van afvallen benadrukt, hoe meer hij zal opkomen voor de kant van het genieten. Hoe meer je pauzes nemen promoot, hoe meer hij gaat verdedigen waarom hij steeds doorwerkt. Hoe meer je je gesprekspartner probeert te overtuigen de tijd te nemen voor het instellen van zijn bureaustoel, hoe meer argumenten je hoort waarom het er steeds niet van komt. Als de ene kant wint, verliest de nadere.

Niemand vindt het leuk iets te verliezen. In het provocatieve gesprek maak je daar gebruik van. Liefdevol, met humor en gevoel voor drama leg je uit waarom afvallen, pauzes nemen of je bureaustoel instellen een hopeloze onderneming is. Als dan de hakken in het zand gaan is dat juist goed!

Met humor, je gesprekspartner liefdevol uitdagen de goede kant op te gaan, ben je benieuwd hoe dat gaat?

In de online introductieworkshop en leergang Met Provocatie naar Motivatie kun je kennismaken met het provocatieve gesprek en leren hoe je dit gebruikt als het gewone gesprek tekortschiet. In plaats van adviseren en overtuigen gebruik je de provocatieve stijl om motivatie aan te wakkeren en samen te werken.

Voor leiders, Hr en Arbo-professionals en iedereen die met medewerkers gesprekken voert over gezondheid, inzetbaarheid en leefstijl.
Je bent van harte welkom.
Wil je meedoen of meer weten?